I Jura har vi brug for en dygtig og udadvendt jurist, som har erfaring med eller interesse for at arbejde med lejeret.Du får til opgave at arbejde selvstændigt med komplekse lejeretlige sager for både Huslejenævnet og Beboerklagenævnet i Odense Kommune. Desuden vil du få til opgave at rådgive dine kolleger i forvaltningen i lejeretslige spørgsmål.
Om jobbetSom jurist for Huslejenævnet og Beboerklagenævnet kommer du til at arbejde med lejeretlige tvister i både private udlejningsejendomme og i almene boliger. Du får ansvaret for at håndtere hele sagsforløbet i sagerne, dvs. fra udarbejdelse af indstillinger i sagerne, deltagelse i nævnsmøder til udarbejdelse af afgørelser.
Den profil vi søgerVi søger en fagligt dygtig jurist, der har særlig fokus på lejeret. Det er centralt for stillingen, at du er selvdreven, har pondus og tager ansvar - både for dine egne sager, og når du rådgiver dine kolleger.
Du skal være serviceminded og kunne samarbejde med kommunens mange forskellige faggrupper, der forventer, at du deltager aktivt med bidrag til opgaveløsningen.
Arbejdsopgaver og ansvarSom jurist for Huslejenævnet og Beboerklagenævnet i Odense Kommune får du et bredt sagsfelt og selvstændigt ansvar. Du får ansvaret for selvstændig sagsstyring fra modtagelse af sagerne til nævnene træffer afgørelse i sagerne. Der er tale om følgende opgaver:
- Forberede sager til nævnsbehandling og udarbejde mødedagsordener til nævnsmøderne
- Udarbejde indstillinger i sagerne til nævnene
- Deltage i nævnsmøder og sørge for efterekspedition af nævnenes beslutninger
- Telefonisk kontakt med lejere og udlejere
- Behandling af aktindsigter
Ovennævnte arbejdsopgaver løses i et tæt samarbejder med både dine øvrige kolleger i nævnsteamet og med nævnenes medlemmer.
Herudover vil du få til opgave at yde generel juridisk rådgivning i forvaltningen i lejeretslige spørgsmål.
Kvalifikationskrav- Cand.jur., og meget gerne med erfaring og en stærk “juridisk værktøjskasse”
- Interesse for – og gerne kendskab til – boliglejeret
- Kendskab til de forvaltningsretlige regler og praktisk erfaring er en klar fordel
- Gode analytiske og stærke skriftlige kompetencer
- Evne til selvstændig, struktureret sagsprioritering med overblik og overholdelse af deadlines
- Udadvendt og gode samarbejdsevner samt med en imødekommende tilgang til forvaltningens mange faggrupper
Fagligt miljø og organiseringOrganisatorisk vil du blive placeret i vores jurateam i den tværgående stab, Politik og Strategi og referere direkte til stabschefen. I Jura er der p.t. ansat 4 jurister og 2 administrative sagsbehandlere.
Til Huslejenævnet og Beboerklagenævnet er der tilknyttet et særligt nævnsteam, der består af 2 jurister og 2 administrative sagsbehandlere. I teamet er der tæt kollegial sparring og fælles udvikling af faglighed og kompetencer. Der lægges vægt på korrekt juridisk sagsbehandling af høj kvalitet og et stærkt samarbejde i hverdagen. Du skal derfor synes, det er motiverende både at arbejde selvstændigt, men også at være en del af et hold, der hjælper hinanden.
Løn- og ansættelsesvilkårDu vil blive ansat som juridisk konsulent. Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til gældende overenskomst mellem Kommunernes Landsforening og den forhandlingsberettigede organisation.
Der er tale om en fuldtidsstilling med ansættelse pr. 1. marts 2026. Der er fleksibel arbejdstid og mulighed for hjemmearbejde. Odense Kommune betragter mangfoldighed som en styrke og opfordre derfor alle kvalificerede til at søge uanset alder, køn, religion, etnisk tilhørsforhold og handicap.
Rekrutteringsprocessen og det praktiskeAnsøgningsfristen er torsdag den 15. januar 2026. Første samtale forventes afholdt fredag den 23. januar 2026, og anden samtale tirsdag den 27. januar 2026.
Ansøgningen skal vedlægges CV og karakterudskrift. Der vil blive indhentet reference i forbindelse med ansættelsen. Dit arbejdssted bliver Odense Slot, Nørregade 36, 5000 Odense C.
Vil du videre mere?Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte Stabschef Anne Stolpe på e-mail
anlis@odense.dk eller 29 13 59 19.
Om Huslejenævnet og Beboerklagenævnet i Odense KommuneHvert nævn består af en jurist (formand) og to medlemmer, der repræsenterer henholdsvis udlejere og lejere. Nævnene træffer afgørelser i tvister (uenigheder) mellem lejer og udlejer i henholdsvis private udlejningsejendomme og i almene boliger. I visse sagstyper foretages besigtigelse af lejemålet før afgørelse.
Om By- og KulturforvaltningenI By- og Kulturforvaltningen arbejder vi med alt fra byudvikling, kulturelle begivenheder og drift af kommunens ejendomme til lokalplaner og erhvervsudvikling. Vi er derfor mange forskellige slags ansatte. Bibliotekarer, rengøringsassistenter, ingeniører og byggesagsbehandlere arbejder sammen om at skabe de bedste rammer for byen og understøtte en bæredygtig fremtid for Odense. Med vores brede opgaveportefølje spiller vi i By- og Kulturforvaltningen en helt central rolle i Odenses udvikling.
Vores fælles vision i forvaltningen er, at vi sammen skaber en by, man ikke vil gå glip af. By- og Kulturforvaltningen har nemlig en mission om at skabe smukke, attraktive og mangfoldige rammer for livet i Odense, og det gør vi ved at understøtte det levede liv i byen, og skubbe til virkelyst, vækst og vilkår, når vi udvikler byen. Som medarbejder i By- og Kulturforvaltningen arbejder du ud fra fire kerneværdier: handlekraft, lydhørhed, ambition og imødekommenhed. De danner fundamentet for, hvordan du samarbejder med andre både kollegaer, samarbejdspartnere og borgere. Med udgangspunkt i værdierne er du med til at gøre den forskel, som er så vigtig for Odense – uanset om du drømmer om at gøre forskellen for den enkelte borger i hverdagen eller for os alle sammen for fremtiden.
Søg stillingen via
Odense Kommunes hjemmeside.