Vil du være med til at gøre det lettere for vores gæster at finde vej til Kronborg Slot og Frilandsmuseet gennem optimering og udvikling af vores hjemmesider og nyhedsbreve? Så er det måske dig, vi leder efter til vores fælles kommunikations- og markedsføringsteam, der arbejder på tværs af Kronborg Slot og Frilandsmuseet.
Du er vant til at udvikle og vedligeholde indhold til hjemmesider og nyhedsbreve. Du har et skarpt fokus på let forståelig og gæsterettet kommunikation, der gør det mere attraktivt at konvertere nysgerrighed til et besøg. Og så har du frem for alt flair for at optimere vores kanaler i forhold til SEO, tracking og linkbuilding.
Både Kronborg Slot og Frilandsmuseet er blandt de absolut mest unikke arbejdspladser i Danmark og samtidig to af Nationalmuseets mest populære attraktioner. Kronborg bliver hvert år besøgt af ca. 300.000 gæster fra hele verden og Friland bliver besøgt af mere end 200.000 primært danske gæster.
Vi er midt i en ambitiøs udviklingsplan, som skal gøre både Kronborg Slot og Frilandsmuseet attraktivt at besøge for langt flere. For at kunne håndtere de mange gæster og give dem en oplevelse de aldrig glemmer, er vi i gang med en professionalisering og udvikling af gæsterejsen, oplevelsen og ikke mindst af vores kommunikation og marketing.
Arbejdsområde Du kommer til at være en del af et kommunikations- og markedsføringsteam, som arbejder på tværs af Kronborg Slot og Frilandsmuseet. Du kommer til at have ansvaret for indhold til hjemmeside og nyhedsbreve for begge attraktioner. Du har en god forståelse for web og nyhedsbreve som kommunikations- og salgskanaler, så derfor producerer du indhold, som skaber appellerende universer, som det er let for gæsterne at vælge til og besøge. Du bliver en vigtig sparringspartner for organisationen i forhold til at udvikle og kommunikere vores produkter kommercielt.
Som web- og kommunikationsmedarbejder vil dine primære opgaver være:
- Udvikle og vedligeholde indhold til hjemmesider og nyhedsbreve
- Udvikle og monitorere webtrafik, SEO, linkbuilding
- Administrere Google Business
- Koordinere teknisk webudvikling i forhold til Nationalmuseets online univers
- Dialog og sparring med organisationen om produkter, arrangementer og sæsoner
- Bidrage til SOME, presse og kommunikation
- Ad hoc-opgaver
Kommunikations- og markedsføringsteamets arbejde tager udgangspunkt i data og insights om vores gæster og potentielle målgrupper. Teamets rolle er at sørge for kommunikation via egne kanaler, partnerskaber, PR, indkøb og tilrettelæggelse af kampagner med det overordnede formål at gøre Kronborg og Frilandsmuseet mere attraktivt for både danske og udenlandske gæster.
Vi har året rundt et højt aktivitetsniveau, og vi lægger derfor stor vægt på planlægning, klare beslutninger og tydelig kommunikation. Vi arbejder fokuseret med målgrupper og tests, og vi lægger stor vægt på, at vores oplevelser og kommunikation er let tilgængelig og sætter gæsten i centrum.
Du kommer til at referere til slotschefen for Kronborg Slot.
Kvalifikationer Vi forventer, at du har en relevant længerevarende akademisk uddannelse f.eks. cand.comm. el. lignende.
Du har et godt overblik, analytisk sans og er god til at omsætte vores produkter til appellerende og let forståelig kommunikation. Du arbejder systematisk med data og optimering af platforme. Du har formentlig arbejdet et par år eller flere med digital kommunikation enten i en virksomhed eller på bureau. Du brænder for oplevelsesindustrien og får energi af at være med til at skabe vækst.
Du er god til at samarbejde og sørge for, at der sammenhæng mellem budskab, indhold og målgruppe. Du er god til at opsøge partnerskaber og trække på andres erfaringer både internt på Nationalmuseet, hvor du deltager i faste ERFA-møder, og i eksterne netværk uden for organisationen.
I din ansøgning må du gerne fremhæve et eksempel på et projekt, du er særligt stolt af at have bidraget til. Beskriv gerne, hvad dit særlige fingeraftryk på løsningerne var.
Løn- og ansættelsesvilkår Det faste arbejdssted er Kronborg Slot i Helsingør, men du skal også jævnligt arbejde på Frilandsmuseet i Lyngby. Arbejdstiden er gennemsnitlig 37 timer ugentligt. Vi har flekstid. Der kan forekomme aften- og weekendarbejde i forbindelse med særlige arrangementer og events. Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til overenskomst for akademikere i Staten.
Stillingen ønskes besat den 1. marts 2026 eller snarest derefter.
Ansøgning Nationalmuseets ambition er at skabe en arbejdsplads, hvor forskellighed ikke blot tolereres, men aktivt fremmes og værdsættes. Vi opfordrer derfor alle kvalificerede uanset personlig baggrund til at søge stillingen.
Vi arbejder aktivt på at reducere bias i ansættelsesprocessen for at sikre en mangfoldig arbejdsstyrke og for at sikre, at vi ansætter de bedst egnede kandidater på baggrund af faglige og personlige kvalifikationer. Vi beder dig derfor om at undlade at tilføje et foto i dit CV.
Skriftlig ansøgning sendes via vores elektroniske rekrutteringssystem på vores hjemmeside www.natmus.dk/job og skal være museet i hænde
senest mandag den 12. januar 2026. Vil du vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte slotschef Christian Struckmann Irgens på telefon 4120 6090 eller mail: cir@natmus.dk Fra den 5. januar 2026 kan du også kontakte kommunikationsansvarlig Brittany Overgaard på telefon 4120 6418 eller mail: bov@natmus.dk
Nationalmuseet er Danmarks kulturhistoriske hovedmuseum og et statsmuseum under Kulturministeriet. Nationalmuseets formål er altid at være på opdagelse, og at arbejde på at være mere for flere. Vores fyrtårne er Værdifulde oplevelser, Levende viden og Bæredygtigt liv. Se mere om Nationalmuseet på
www.natmus.dk