Hvidovre Jobcenter søger 2 engagerede og fagligt stærke IPS-konsulenter – heraf en IPS-konsulent til en nyoprettet stilling med fokus på borgere med misbrug I Hvidovre har vi arbejdet med IPS siden 2021 – og vi tror på metoden. Med IPS skaber vi håb, retning og varige løsninger for mennesker med psykisk sårbarhed, der ønsker at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. En af vores IPS-konsulenter er flyttet videre til en anden spændende rolle, og vi søger derfor dig, der vil være med til at videreudvikle indsatsen sammen med vores dygtige IPS-team og stærke samarbejdspartnere i psykiatrien.
Herudover har Kommunalbestyrelsen besluttet at investere yderligere i IPS-indsatsen i et nyt og spændende tværfagligt samarbejde med Hvidovre Kommunes Rusmiddelcenter Værket.
Vi søger derfor endnu en IPS-konsulent til en nyoprettet stilling, som vil være med arbejdsplads delt i Hvidovres IPS-team og i Værket.
For begge stillinger gælder det, at du brænder for at gøre en forskel – både i borgernes liv og i udviklingen af en tværfaglig, evidensbaseret metode.
Om IPS i Hvidovre IPS står for Individuelt Planlagt job med Støtte og er en internationalt anerkendt metode, der hjælper mennesker med psykiske lidelser eller sårbarhed med at komme i ordinær beskæftigelse eller uddannelse – og blive der. Det er en recovery-orienteret indsats, hvor vi tager udgangspunkt i den enkeltes håb, drømme og styrker.
Vores nuværende IPS-kandidater har et aktivt forløb i Region Hovedstadens Psykiatri, og vi samarbejder tæt med bl.a. OPUS i Rødovre og F-ACT på Frederiksberg. I IPS-teamet er vi i dag fire engagerede konsulenter – og vi glæder os til at byde to nye kollegaer og en ny koordinator velkommen.
IPS-kandidater vil også fremadrettet være borgere, som både har et forløb i jobcentret og i Rusmiddelcentret.
Din rolle som IPS-konsulent (gælder også IPS-rusmiddelkonsulent) Som IPS-konsulent arbejder du på tværs af beskæftigelses- og psykiatriområdet. Du ser personen og ikke diagnosen - og du er klar til at guide borgere med psykisk sårbarhed/misbrug til at opnå og fastholde beskæftigelse eller uddannelse. Du vil have ca. 20 kandidater, du løbende samarbejder med. Foruden at være fysisk til stede i Jobcentret, vil du også være fysisk til stede i psykiatrien eller i rusmiddelcentret, hvor der er fællessamtaler med kandidaterne.
Dine opgaver vil bl.a. være at:- Hjælpe borgere med psykisk sårbarhed/misbrug i gang med job eller uddannelse på ordinære vilkår.
- Motivere samt opbygge håb og engagement hos borgere i forhold til job og uddannelse, samt hjælpe borgerne til at identificere styrker og ressourcer.
- Hjælpe borgeren med jobsøgning samt opsøge kontakt til erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner med henblik på at opbygge professionelle relationer sammen med den enkelte borger.
- Samarbejde tæt med psykiatri, socialpsykiatri, myndighed, rusmiddelcentre og øvrige aktører.
- Deltage i fællessamtaler med borger, psykiatri, rusmiddelcenter og andre samarbejdspartnere – både i jobcentret, på psykiatriske enheder og i rusmiddelcentret.
Vi håber, at du:- Har erfaring med IPS-metoden
- Har flair for det virksomhedsrettede arbejde og brænder for at skabe jobmatch og muligheder.
- Er selvstændig, struktureret og har ordenssans i forbindelse med organisering og styring af egne sager og indsatser.
- Er nærværende og tydelig i din kommunikation – både i kontakten med borgere og samarbejdspartnere.
- Er god til at skabe tillid hos borgeren og er i stand til at se muligheder frem for begrænsninger.
- Har lyst til at arbejde metodisk og målorienteret
- Har humor, overblik og menneskelig pondus – og kan bevare roen, når det bliver komplekst.
- Har kørekort og kan bevæge dig fleksibelt mellem forskellige lokationer.
Vi tilbyder dig:- En meningsfuld arbejdsdag, hvor du er med til at skabe reelle forandringer i menneskers liv.
- En grundig introduktion og onboarding – og adgang til sparring med faglige netværk og specialister.
- Et IPS-team med høj faglighed, godt humør og stor gensidig respekt.
- Tæt og respektfuldt samarbejde med psykiatrien og øvrige aktører.
- En arbejdsplads med stor fleksibilitet og mulighed for at præge egen hverdag.
- Indflydelse på udviklingen af en metode i vækst – både lokalt og nationalt.
Praktisk info Forventet tiltrædelse, hurtigst muligt og senest 01.03.2026.
Løn og ansættelsesvilkår: I henhold til gældende overenskomst – enten HK eller Dansk Socialrådgiverforening.
Ansøgningsfrist: 06.01.2025
Samtaler forventes afholdt i uge 3
Har du spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte afdelingsleder Joan Bjerner Jakobsen på tlf. 25 40 40 17.
Vi glæder os til at høre fra dig!